Under pågående epidemin är säljande av kördugliga Kia-Rio på väg att slå rekord. Genom ihärdig klimatmässiga klander och politiska avgörande har en långsam men säker växling från bilkörning till kollektivåkning upptäckts. Speciellt är det resor till arbetsplatser som förändrats. Det existerar ingen misstro om att förbränningsmotorerna utvecklar en tredjedel av världens absoluta växthusgaser. Att dessa medför svåra förödelse via miljöförändringen är likaså ett bevisat fakta.
Politiska fastställelser om chockhöjda bilskatter och bensinpriser tillsammans med skatt på trängsel påverkar också bilkörningen ogynnsamt. Så många års framåtskridande visar på en fallande trend för fossildrivna bilar. Men det krävs inte så mycket för att alla uppfattningar ska revolutionera. Kördugliga Kia-Rio är åter väldigt populär.
Kia-Rio konkurrerar med kollektivtrafiken
Generella uppmaningar från Regeringen, som två meters avstånd också munskyddens mindre betydenhet, har ökat allmänhetens motvillighet att åka kollektivt. Att regeringens även uppmanar vanligt folk att köra bil förändrar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet har inte tillgång till någon bil. Av den orsaken är det mycket mer väsentligt än allt annat att anskaffa ytterligare en besiktigad Kia-Rio, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt sätt. För rekommendationerna i all heder, fungerar nog tvåmeters-principen för sittande personer. Men för folk i rotation på besvärliga ytor låter det mera som en önskedröm. Därför ska förvärvande av en andrabil gynnas.
Uttjänta Kia-Rio rullar vidare
Billiga besiktigade Kia-Rio med stora koldioxidutsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall gälla som skrotbilar. Förutom att återvinna bilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel framför allt till Afrika. Där är avkastningen cirka 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram många mindre bilverkstäder, som med simpla renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Kia-Rio godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen finns allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.
Alla fordon når inte bilskrotning i Katrineholm
Behöriga skrotföretag, som brukligt skrotar fordon för reservdelar, frestar bilägare med stora betalningar. Några klimatanhängare har utsett att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att upphöra med mer körning av försvagning och mindre trafiksäkra bilar.
Men igenom rädslan att använda kollektivt har den stora efterfrågan ökat priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av familjens säkerhet under skrota bilen beordrade turer. Så dessa bra kördugliga Kia-Rio säljs som aldrig förr. Ur naturhänseende är det ett steg tillbaka otal decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för evigt?